GraffitiLandskap

Ett projekt att översätta konst till graffiti, graffiti till konst. Pågående arbete.


Bakgrunds info, tankar.

Arbetar med ett projekt där jag ger bort tavlor i utbyte mot att jag får ta någon bild på personen med tavlan. Den som jag frågar får välja mellan några tavlor. Motivet på tavlan är det norrländska och det skånska landskapet. Bilderna jag tar på personen med tavlan sätter jag in i en fin pärm, pärmen och målningar söker jag sedan utställningar med.

Projektet kallar jag för GraffitiLandskap. GraffitiLandskap är resultat/produkt utav nästan 9års kämpande att inte blanda ihop min mer än 13 åriga graffitibakgrund och mina konststudier som till sist rasade. Jag själv blev intresserad av graffiti i slutet på 1980talet, har förstått i efterhand att det var de enormt stora, färgglada och detaljerade målningarna och inte den ”kriminella” elementet som drog. Har fångat en bit av den svenska graffitikulturen med min kamera. Har dragits till stadens utkanter och till naturens centrum. Fotograferade graffitimålningarna av ren nyfikenhet och förundran hur målningarna kom till och för att kunna studera målningarna i lugn och ro. Tog en del landskapsbilder samtidigt, för när man är i stadens utkanter så är man inte så långt ifrån naturens centrum. Fotade mer och mer, åren gick. Nu har jag lärt mig måla graffiti och har mer än 30kg med graffiti foton, ca 10 000foton insorterade i pärmar i alfabetisk ordning, har en hel del foton i lådor och mer än 1000foton i datorn. Tyngre blir samlingen för vart år som går. Har funderat många gånger på hur skall jag kunna dela med mig. Under alla år som jag gått på förberedande konstskolor till sista året på konsthögskolan har jag skilt på ”konst” och ”graffitimåleriet”. Sista året på konsthögskolan började jag se graffitimåleriet som en teknik och/eller en –ism. Så jag tog fram landskapsfoton, valde ut 10st och målade.


Graffitilandskap.

Är ett kombinations måleri från graffitin och det klassiska måleriet. Utgångspunkten är att hitta graffitins begrepp i den traditionella konsten utan att känslan av graffitin försvinner. Målar känslan av landskapet jag befinner mig i. Målar inte figurativt men föreställande. Använder mig av olika material, men har fastnat för frigolit. För den har en slående likhet med ytan/strukturen av betong. Frigoliten ger landskapsmålningarna den rätta känslan av GraffitiLandskap. När jag målat minst tio GraffitiLandskap så har jag gett bort tavlorna. Ett mycket intressant möte. Personen i fråga är mycket viktig och också en översättning från graffitin. Jag har gett bort tavlor till släkt och vänner, det är som några av de platserna jag målat på har som blivit ”som släkt och vänner” man har varit där så många gånger att man känner sig som hemma. Att översätta de eftertraktade målarplatserna som t.ex. New Yorks tunnelbana är med att ge tavlor till offentliga/kända personer.


Art Black Book

Fotona som jag tar sätter jag in i en pärm som jag kallar Art Black Book, det är en direktöversättning från graffitins Black Book. En bok/pärm där graffitimålarna sätter in sina foton på målningar de gjort, för att komma ihåg och kunna visa hur många målningar, platser, städer, ting, olika tåg man målat på.


Mvh
Roger Talik